در ابتدا بايد بدانيم كه اصلا چرا سئو براي فروشگاه هاي اينترنتي اهميت بالايي دارد؟
در پاسخ بايد گفت كه حدود 93 درصد از فعاليت هاي اينترنتي از طريق جستجو شروع مي شود. يعني وقتي كاربران به دنبال محصولات مورد نظر خود هستند از طريق موتور هاي جستجوگر مانند گوگل سايت شما را پيدا خواهند كرد. شركت هاي طراحي سايت بايد پلتفرمي را به شما ارائه دهند كه فروشگاه اينترنتي شما بتواند توسط موتور هاي جستجو بهينه سازي شود. با توجه به اين كه موتور هاي جستجو به عوامل متعددي مانند UI، سرعت سايت، متا تگ ها و... اهميت مي دهند سعي كنيد قالبي را انتخاب نماييد كه مناسب باشد. برخي از پلتفرم هاي ارائه شده توسط شركت ها فقط ويژگي هاي پايه اي سئو را دارند. به عنوان مثال فرض كنيد شما يك فروشگاه اينترنتي براي فروش لباس هاي مردانه داريد، يكي از محصولات شما يك ژاكت مخمل كتاني است كه به نام "برادلي" نامگذاري شده است و شما محصول را با نام "كت برادلي" در فروشگاه اينترنتي خود ليست مي كنيد. به دليل محدوديت هاي نرم افزار فروشگاه ساز شما، اين نام ممكن است به صورت خودكار به عنوان صفحه محصول، URL صفحه و نام محصول در ناوبري سايت شما قرار گيرد، در حالي كه مشتريان شما در حال جستجو "ژاكت برادلي" نيستند. آنها به احتمال زياد قصد جستجو "كت و شلوار مخمل كشي" را داشته اند. هنگام استفاده از اغلب نرم افزار هاي فروشگاه ساز رايگان، شما اين امكان را نخواهيد داشت كه اين مورد را اصلاح نماييد.
متاسفانه بسياري از صاحبان كسب و كار از اين محدوديت ها آگاه نيستند و تا زماني كه مدت زمان قابل توجهي را براي آپلود تصاوير محصول، توضيحات محصول و اطلاعات فروش هدر ندهند به اين مورد پي نخواهند برد. ما مي خواهيم بدانيم كه كدام نرم افزار هاي فروشگاه ساز براي سئو بهتر است و در ادامه به رتبه بندي اين نرم افزار ها پرداخته ايم. در زير ما به بررسي مهم ترين فاكتور هاي سئو براي مقايسه آن ها مي پردازيم:
- لينك هاي ناوبري مستقل
- عنوان صفحات
- URL هاي مستقل
- استفاده از تگ هاي متا
- استفاده از تگ هاي ALT مستقل
- تگ هاي H1 مستقل
- آدرس هاي Canonical
- ايجاد وبلاگ
- آيكون هاي شبكه هاي اجتماعي
- نقشه xml سايت
- استفاده از نام دامنه خودتان
- استفاده از IP خودتان
- ريدايركت هاي 301
- دسترسي ربات هاي جستجوگر
لينك هاي ناوبري مستقل
لينك هاي ناوبري جهت دسته بندي محصولات شما در قسمت منو ناوبري سايت قرار مي گيرند. بسياري از نرم افزار هاي فروشگاه ساز اين لينك هاي ناوبري را به صورت خودكار و با استفاده از نام هاي مشابه و دسته بندي ها توليد مي كنند. براي بهبود سئو سايت استفاده از پيوند هاي مستقل پيشنهاد مي شود. به عنوان مثال شما نام محصول خود را "موبايل سوني z1" درج مي كنيد و قطعا نمي خواهيد اين محصول در منو ناوبري سايت شما قرار بگيرد. امروزه اغلب اين نرم افزار هاي فروشگاه ساز اين امكان را به شما مي دهند تا منو هاي ناوبري را به هر چيزي كه دوست داريد تغيير دهيد.
عنوان صفحات
عنوان صفحه متني است كه در بخش بالاي مرورگر نمايش داده مي شود. استفاده از عناوين قوي يكي از مزيت هاي سئو است كه سبب جستجو آن ها توسط موتور هاي جستجوگر به عنوان كلمات كليدي مي شود. برخي از نرم افزار هاي فروشگاه ساز اين عنوان ها را با استفاده از اسامي مشابه محصولات و دسته بندي محصولات به صورت خودكار توليد مي كنند كه به نظر ايده آل نخواهد بود. به عنوان مثال فرض كنيد شما يك محصول لباس زير به نام "روبي" داشته باشيد. بهتر است نام صفحه به گونه اي باشد كه مشتريان بالقوه شما را بيشتر جذب نمايد مثلا "لباس بدون آستين - روبي".
URL هاي مستقل
URL ها آدرس صفحه است كه در نوار آدرس مرورگر ها نمايش داده مي شوند. اگر در اين آدرس ها كلمات كليدي قرار داشته باشد يك مزيت براي سئو سايت محسوب مي شود. برخي از نرم افزار هاي فروشگاه ساز به طور خودكار URL هاي صفحه را با استفاده از نام هاي مشابه محصولات و دسته بندي محصولات توليد مي كنند. براي سئو بهتر است شما به طور مستقل URL هاي سايت خود را كنترل نماييد.
به عنوان مثال ممكن است شما نام يك كت را "Dakota" ذخيره كنيد اما مشتريان به دنبال "http://www.YourShop.com/double-breasted-wool-coat-Dakota" باشند.
استفاده از تگ هاي متا
تگ متا متني است كه در زير عنوان فهرست شما در نتايج Google ظاهر مي شود و به توصيف صفحه شما مي پردازد. هر چند اين توصيف ها ممكن است به طور مستقيم تاثير زيادي براي موتور هاي جستجو نداشته باشند اما در جذب بازديد كنندگان و افزايش كليك موثر خواهند بود كه اين مورد به خودي خود تاثير زيادي بر سئو سايت شما خواهد داشت. سعي كنيد از مطالب استفاده كنيد كه مرتبط با عنوان صفحه و جستجو بازديد كنندگان باشد در غير اين صورت مي تواند به سئو سايت شما آسيب برساند. برخي از نرم افزار هاي فروشگاه ساز به صورت خودكار اقدام به توليد اين مطالب با استفاده از محتويات صفحه شما مي كنند كه اين مورد نيز ايده آل نخواهد بود.
استفاده از تگ هاي ALT مستقل
تگ آلت براي اين به تصاوير اضافه شد تا يك تصويري را كه براي ربات ها و موتور هاي جستجو قابل مشاهده نيستند، توصيف كند. بسياري از نرم افزار هاي فروشگاه ساز به طور خوكار نام تگ را به عنوان ALT تصوير در نظر مي گيرند كه اين مورد نيز بهتر است به صورت مستقل و توسط كاربر صورت گيرد.
تگ هاي H1 مستقل
تگ هاي H1 معمولا عنوان اصلي صفحات وب سايت ها هستند و به شرطي كه به آن چه كه مردم جستجو مي كنند نزديك باشند، يك مزيت قوي سئو محسوب مي شوند. مثلا اگر محصولي تحت عنوان "موبايل سوني Z1" داريد بهتر است كلمات كليدي آن را طوري در عنوان خود قرار دهيد كه بيشتر توسط مردم جستجو مي شود.
آدرس هاي Canonical
آدرس Canonical آدرس اصلي يك صفحه است كه ممكن است در بيش از يك مكان يافت شود. بعنوان مثال به دو آدرس زير توجه كنيد:
www.OnlineStore.com/shop/Toys/childrens-garden-swing
و همچنين: www.OnlineStore.com/shop/HomeandGarden/childrens-garden-swing
موتورهاي جستجو مانند Google اين آدرس ها را به عنوان دو صفحه جداگانه، هر دو با محتواي يكسان مشاهده مي كنند. در اين صورت به دليل اين كه گوگل اصلا محتوا هاي تكراري را دوست ندارد، امكان جريمه وب سايت شما زياد مي شود. براي جلوگيري از اين مشكل، گوگل تگ "REL CANONICAL" را فراهم آورد كه به شما اجازه مي دهد مشخص كنيد كدام نشاني اينترنتي بايد به عنوان نسخه ترجيحي صفحه محسوب شود و از اين طريق مانع از هر گونه مسائل محتواي تكراري شويد. بيشتر نرم افزا هاي فروشگاه ساز امكان استفاده از آدرس هاي canonical را در اختيار كاربران قرار مي دهند اما مشكلات اغلب زماني به وجود مي آيد كه شما قصد ايجاد تغييرات در برخي فايل ها را داشته باشيد. به عنوان مثال، Shopify داراي دستورالعمل هايي براي دسترسي به فايل تم طرح بندي و اضافه كردن برخي كد ها به بخش آدرس هاي canonical مي باشد.
ايجاد وبلاگ
با صرف نظر كردن از صفحات وب سايت شما كه توسط موتور هاي جستجو ايندكس مي شوند، مهم ترين عاملي كه بر نمايش صفحات وب سايت شما توسط موتور هاي جستجو تاثير مي گذارند، تعداد و كيفيت لينك هايي است كه به سايت شما اشاره دارد. هنگامي كه شما شروع به ساخت محتوا هاي با كيفيت و مناسب در قسمت وبلاگ سايت خود كنيد، بازديد كنندگان و مشتريان بيشتري را جذب خواهيد كرد و به تبع آن وب سايت شما لينك هاي با كيفيتي را نيز به دست مي آورد.
متاسفانه برخي از نرم افزار هاي فروشگاه ساز وبلاگ را به عنوان يك ويژگي اضافي در نظر مي گيرند و شما مجبور مي شويد كه براي استفاده از آن هزينه هاي اضافي را پرداخت نماييد.
آيكون هاي شبكه هاي اجتماعي
آيكون هاي شبكه هاي اجتماعي به بازديدكنندگان شما اجازه مي دهند تا سايت، محصولات و پست هاي وبلاگ شما را در شبكه هاي اجتماعي به اشتراك بگذارند. برخي از نرم افزار هاي فروشگاه ساز اين امكانات را رايگان در اختيار كاربران خود قرار نمي دهند و بابت استفاده از اين آيكون ها هزينه هاي اضافي دريافت مي كنند.
نقشه xml سايت
نقشه سايت به موتور هاي جستجو كمك مي كنند تا محتواي وب سايت شما را به درستي بررسي و فهرست كنند.
توجه داشته باشيد كه Sitemap XML از يك Sitemap HTML متفاوت است. ايجاد اين صفحات به صورت دستي امكان پذير نيست و نرم افزار هاي فروشگاه ساز بايد بتوانند آن را به طور خودكار ايجاد كنند. قبلا برخي نرم افزار هاي فروشگاه ساز اين ابزار را به كاربران خود مي فروختند اما خبر خوب اين است كه الان شما مي توانيد نقشه سايت XML خود را به Google از طريق ماژول Google Webmaster Tools ارسال نماييد.
استفاده از نام دامنه خودتان
نام دامنه يك نام منحصر به فرد است كه وب سايت شما در اينترنت با آن نام يافت مي شود. نام دامنه شما معمولا با نام كسب و كار شما مشابه است مانند asos.com . نام دامنه بدون شك يكي از مهمترين عوامل در هنگام ايجاد يك فروشگاه آنلاين است. در حالي كه اغلب نرم افزار هاي فروشگاه ساز اجازه استفاده از نام دامنه خودتان مي دهند اما برخي از آن ها اين اجازه را با پرداخت هزينه خواهند داد در غير اين صورت شما بايد از زير دامنه هاي مربوط به سايت آن ها استفاده كنيد. مثلا شركت moonfruit به شما زير دامنه www.yourbusinessname.moonfruit.com براي استفاده مي دهد و اين كار نه تنها باعث كاهش اعتبار شما مي شود بلكه هر لينكي ورودي به سايت شما به معناي يك لينك مفيد براي سايت اصلي خواهد بود.
استفاده از IP خودتان
يك آدرس IP يك شماره منحصر به فرد است كه محل وب سايت شما را در اينترنت نشان مي دهد. براي مثال مي توان به وب سايت آمازون از طريق نام دامنه Amazon.com يا از طريق آدرس IP آن در 72.21.215.232 دسترسي داشت. ولي اغلب مردم ترجيح مي دهند از نام هاي ساده تر به جاي اعداد IP استفاده كنند، زيرا كه يادآوري آن ها نيز ساده تر خواهد بود. بيشتر نرم افزار هاي فروشگاه ساز، فروشگاه هاي اينترنتي شما را با آدرس IP خودتان ارائه نمي دهند.
ريدايركت هاي 301
ريدايركت 301، فرماني است كه براي هدايت موتور هاي جستجو از يك آدرس اينترنتي به آدرس ديگري استفاده مي شوند. استفاده از آن معمولا هنگامي است كه يك محصول در دسترس نيست يا از ليست محصولات حذف شده است. وقتي كسي تلاش مي كند تا به نشاني اينترنتي گم شده دسترسي پيدا كند، يك خطاي 404 صفحه ناخواسته ناخواسته ايجاد مي شود كه اين مورد مي تواند يك امتياز منفي براي سايت شما ترقي شود. پس بهتر است هميشه چنين صفحاتي را هدايت كنيد. اغلب نرم افزار هاي فروشگاه ساز اين امكانات را به صورت رايگان در اختيار شما قرار مي دهند اما برخي از آن ها اين ويژگي را در ازاي پرداخت هزينه به شما ارائه خواهند داد.
دسترسي ربات هاي جستجوگر
يك فايل robotx.txt يك فايل واقع در وب سرور شما است كه به موتور جستجو اطلاع مي دهد كه كدام صفحات يا بخش هاي وب سايت شما بايد يا نبايد بررسي شود. هر چقدر قدرت دامنه سايت شما بيشتر باشد وب سايت شما بيشتر توسط موتور هاي جستجو بررسي خواهد شد. اكثر نرم افزار هاي فروشگاه ساز به طور خودكار يك فايل robots.txt بر اساس مجموعه اي از مفروضات استاندارد ايجاد مي كنند.
برترين نرم افزار فروشگاه ساز كدام است؟
امتيازاتي كه نرم افزار هاي فروشگاه ساز در زمينه سئو كسب كرده اند:
Platform Name | Logo | SEO Score |
---|---|---|
Shopify | 98 | |
WooCommerce | 97 | |
3DCart | 95 | |
Magento | 95 | |
BigCommerce | 91 | |
SquareSpace | 91 | |
Volusion | 88 | |
Weebly | 75 | |
Wix | 75 | |
GoDaddy | 60 | |
MoonFruit | 51 | |
PrestaShop | 40 | |
BigCartel | 30 | |
1&1 | 20 | |
ZenCart | 15 | |
osCommerce | 15 |
نتيجه نشان مي دهد كه Shopify و WooCommerce بهترين نرم افزار هاي فروشگاه ساز در زمينه سئو هستند.
ترجمه از سايت: ecommerce-platforms